Sydney

8 december 2017 - Sydney, Australië

5, 6,7en 8 december

Help de Tom Tom is de weg kwijt!

We rijden over de Harbour Bridge en ondanks dat dit iets bijzonders en  indrukwekkend is zitten we verkeerd!

We hadden lang voor de brug op onze bestemming moeten zitten maar de TomTom stuurt ons steeds door eenrichtingsstraten.
Nu we de brug opgereden zijn, moeten we weer terug in de City zien te komen.

Uiteindelijk rijden we gelukkig weer op Williams Road het kantoor voorbij op weg naar de parkeerplek waar we de huurauto moeten inleveren.
En dan uiteindelijk, iets later staan we met onze koffers en wat losse tassen op straat, op zoek naar de snelste weg naar ons appartement Napoleon on Kent
In de City is het warm en druk.

Overal horen we auto’s klaxoneren en in de verte horen we de verschillende sirenes van hulpdiensten.
De stad verwelkomt ons met heel veel lawaai, benauwdende warmte en mensen die zich gestresst door de stad haasten.

Napoleon on Kent is na de luxe van The Carrington toch even schrikken.
Het ligt midden in de City onder een van de hoge bruggen en is niet gezellig.
Een groezelig maar laag geprijsd accommodatie maar qua locatie dicht bij de metro en bekende uitgaansgebieden.

Als casual geklede toerist vallen we op tussen de vele pakken die om ons heel lopen en dat we in de CBD zitten wordt meteen duidelijk.
De City business district is enorm. Heel veel hoogbouw, veel pracht en praal in de oude en nieuwe bedrijfspanden, veel auto’s en veel zakelijke pakken.
Iedereen lijkt aan de telefoon te zitten en is enorm gehaast.
Na de rust van onze vorige vakantieplekken voelen we ons opeens een beetje verloren.

Gelukkig vinden we gauw een leuke eettent en plannen voor de volgende dag wat sightseeing in en dat willen we dan met de Hop on Hop off bus gaan doen.

Ons hart gaat meteen sneller slaan wannneer we Darling Harbour ontdekken.
Daar is het druk met een mengelmoes van zakelijk geklede mensen die hun xmas happy hour vieren met een geluidsvolume die boven alles uitstijgt.

Er lopen toeristen op zoek naar de vele attracties en stelletjes of groepen die willen dineren.
Wij zijn in ons element.

Aan de haven is het door het verfrissend briesje heerlijk vertoeven en er valt zoveel te bekijken. In de verte zien we hoogbouw waarop ook Nederlandse bedrijven en banken hun naam hebben staan. Met het donker worden pakt Sydney uit met sfeervol blinq blinq lampjes en de hoge xmas tree knippert fel.

Uit boxjes ergens verstopt in de bomen of lantaarnpalen klinkt sfeervol kerstmuziek en mensen zijn relaxt aan het slenteren.
Tussen de mensen die zich te goed doet aan het lekkere eten in een restaurant of op een terrasje, zitten backpackers met een gekochte verpakking eten op een van de bankjes of op de grond en iedereen lijkt te genieten.

Met de Hop on Hop off bus zien we een klein aantal highlights van Sydney.
We smeren ons goed in omdat het in de zon behoorlijk bakken is. Maar gelukkig is er een verkoelend windje die tevens verraderlijk is omdat je de krachtige zon minder voelt branden op je huid.
Aan de eind van de dag zie en voel je dan het resultaat.

Bondi Beach

Met de hop on hop off bus ook bekend is als the BigBus Sydney kun naar Bondi Beach.
Hier werden in 2000 tijdens de Olympische Spelen de beachvolleybal wedstrijden gespeeld.

Maar Bondi is ook bekend als startpunt van de Australische strand- en surfcultuur.
Door het programma Bondi rescue werd het strand nog meer bekend.
Het is geen groot strand maar wel het beroemdste strand van Sydney en er is een aardige golfslag.

Wat hier opvalt zijn de Beach babes, de stoere surfers, de vele bleke toeristen en de life guards.
Bondi betekent branding in de taal van de Aboriginals en is een mekka voor zon- en surf liefhebbers.

Bondi ligt in een bijzonder mooi stukje landschap.
Langs het wandelpad voorbij het strand en voorbij de Bondi Icebergs Club waar je langs het zwembad aan zee loopt, kom je in een stukje drukbewandeld natuur.
Maar wanneer je nog iets verder doorloopt wordt het opeens rustig en kun je naar andere stranden lopen.
De golven en de rotspartijen, de verse zilte lucht maken dat je zittend op een rots even tot rust komt en de omgeving met bewondering bekijkt.

Terug in Bondi zie je dan trendy cafés en winkels. De boulevard is druk, de terrassen vol en regelmatig worden er festivals gehouden.
Bondi is ook de plek waar in Australië de eerste first life saving club werd opgericht.

Sydney

De dagen in Sydney vlogen voorbij en op de laatste dag nadat we zoveel mogelijk nog probeerden te bekijken, te proeven en te beleven was het toch echt tijd om richting vliegveld te reizen.
Sydney: veel te groot om alles in 4 dagen te kunnen ontdekken. Groots, indrukwekkend en heel erg druk met veel lawaai en heel veel mensen.

Wie weet kunnen we ooit eens terug om nog meer te zien en te beleven maar voor nu is het een afscheid.